Grudnia 25, 2024, 03:44:00 am

Autor Wątek: OLEJE MOTOCYKLOWE  (Przeczytany 26138 razy)

AlienMotoSerwis

  • Gość
OLEJE MOTOCYKLOWE
« dnia: Lutego 18, 2020, 20:07:37 pm »
Opiszę trochę, jak to jest z tymi olejami.

Pierwsza rzecz oleje motocyklowe muszą spełniać kilka norm do rozróżniania jakości i typu oleju.

Norma API obecnie najnowszą normą jest SN i oleje spełniające tą normę będą lepsze od olei z normą np SM czy SL.

Druga norma określa do jakiego sprzęgła zastosowany jest olej.
JASO MA2 (sprzęgło mokre ta norma obecnie jest gwarancją dobrego oleju)
JASO MA (sprzęgła mokre stara norma spełniają ją oleje gorszej jakości)
JASO MB(silniki bez sprzęgła mokrego NP BMW 1200GS)

O ile oleje np
API SN
JASO MA2
można lać do każdego motocykla czy ma sprzęgło mokre, czy też nie. O tyle oleje z normą JASO MB nie nadają się do motocykli z mokrymi sprzęgłami.

Kolejna sprawa norma SAE (np 10W40)

Tu zaczyna się jazda. Jeżeli producent przewidział olej w normie SAE 10W40 to nie powinniśmy jej zmieniać. Co to znaczy?
Jeżeli zamiast 10W40 zalejemy olej 10W50 zmieniamy jego lepkość i optymalne parametry pracy.
Co może się dziać?
Sprzęgło będzie lekko ciągnęło, ciężko będzie wrzucić bieg, czy też luz.
Zmniejszamy moc motocykla (zwiększamy opory przepływu oleju przez co silnik traci na to więcej mocy)
Kolejna sprawa olej bardziej lepki słabiej odprowadza ciepło, co za tym idzie przegrzewamy swoje motocykle.
Zmiana w drugą stronę na 10W30 wiadomo spalamy olej, olej traci właściwości i tyle.

Oczywiście niektórzy producenci motocykli robią zakres stosowanych olei i w tych przypadkach wybieramy sobie parametry sami, byle mieściły się w tabeli.

Tu ciekawostka, gość prowadzący szkolenie jeździ w enduro Husqvarną 250 2T Sprawdzał na swoim sprzęcie oleje i gdy wlał zamiast oleju 10W40 olej 10W50 sprzęgło nie wysprzęglało do końca(ciągnęło).
Firma Castrol ma swoje hamownie podwoziowe i silnikowe, na których testują oleje. Mają też specjalnego robota do testowania motocykli.
Co ciekawe w jednym z motocykli BMW (nie chcieli podać modelu) był źle dobrany olej silnikowy, na co zwrócili uwagę BMW. BMW po zgłoszeniu zmieniło serwisówki danego modelu, uwzględniając inny olej.

Z porównaniami olei nie jest tak prosto. Na pewno oleje Syntetyczne są dużo, dużo lepsze od olei półsyntetycznych(lepiej odprowadzają ciepło itd). Gość z Castrola powiedział, że w półsyntetyku może być stosunek mineralnych składników 60% do 40% syntetycznych i to nadal jest półsyntetyk.
W sumie syntetyk ma tylko jedną wadę, jest droższy od półsyntetyka.

Podsumowanie było takie, że nie ma znaczenia jakiego producenta olej wybierzemy, najważniejsze żeby był odpowiednio dobrany parametrami do danych producenta motocykla. Druga ważna sprawa, to żeby go wymieniać na czas, zgodnie z instrukcjami serwisowymi motocykli.

W sumie nie przekonywali nas, że tylko castrol jest dobry. Nie powiedzieli żadnej złej opinii na temat innych producentów olei, nawet jak ich o to pytaliśmy.
Szkolenie było mocno techniczne, z naciskiem żeby dobrze dobierać parametry SAE do danego motocykla i tego nie zmieniać.

Offline Duch

  • KMZ K-650, Honda XL600V Transalp, Suzuki DL AL7 650XT V-Strom [R.I.P.], BMW F900GS Adv
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 12743
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 18, 2020, 20:25:03 pm »
Nie powiedzieli żadnej złej opinii na temat innych producentów olei, nawet jak ich o to pytaliśmy.

Jak to? Czyli nawet Lubro z orlenu jest ok?  :shock:    ;)
Yet you can't get a promotion, you won't retire, and despite your best efforts, you refuse to die.

AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 18, 2020, 20:37:20 pm »
Nie powiedzieli żadnej złej opinii na temat innych producentów olei, nawet jak ich o to pytaliśmy.

Jak to? Czyli nawet Lubro z orlenu jest ok?  :shock:    ;)

Jakie ma API i JASO?
Rozmawiamy tu o olejach motocyklowych
API SN
JASO MA2

Jeżeli spełnia te normy to powinien być ok.
Oczywiście są jakościowe różnice między olejami, jednak wcale ten najdroższy nie jest najlepszy. Tak samo ten najbardziej popularny wcale nie jest najlepszy.
Jakość danego oleju można również sprawdzić po wskaźniku lepkości. Jednak nie wszystkie karty charakterystyki olei posiadają te dane. Ja bynajmniej tego nie znalazłem.

Offline KSD

  • BMW F850GS
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 15884
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 18, 2020, 20:46:36 pm »
Alien dzięki za cenne informacje  :oki:

P.S. Lubro chyba nie przejdzie ;)
"ORLEN OIL Lubro przeznaczony jest do stosowania w czterosuwowych silnikach benzynowych starszych typów, w których producent zaleca stosowanie olejów w klasie wg API SF, SE lub niższych."
Czysty motocykl jeździ szybciej!

Offline Duch

  • KMZ K-650, Honda XL600V Transalp, Suzuki DL AL7 650XT V-Strom [R.I.P.], BMW F900GS Adv
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 12743
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 18, 2020, 21:12:48 pm »
Lubro jest jak najbardziej motocyklowy  :) Oczywiście w klasie motocykli z demoludów.

Tak z przekory zapytałem o tą markę, bo ma bardzo złe opinie w samochodach, ale zaskakująco dobrze sprawdza się w starych motocyklowych trupach z suchym sprzęgłem.
Yet you can't get a promotion, you won't retire, and despite your best efforts, you refuse to die.

AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 19, 2020, 09:17:05 am »
Lubro jest jak najbardziej motocyklowy  :) Oczywiście w klasie motocykli z demoludów.

Tak z przekory zapytałem o tą markę, bo ma bardzo złe opinie w samochodach, ale zaskakująco dobrze sprawdza się w starych motocyklowych trupach z suchym sprzęgłem.
Tak naprawdę od reklamy zależy jaki olej kupujemy. Mało kto zna się na parametrach i dodatkach olei.
Ba nawet dostęp do szczegółowych kart charakterystyki oleju jest utrudniony.
Zwykła karta charakterystyki jest ale tam nie ma zbyt wielu informacji, np brak informacji o dodatkach i wskaźniku lepkości.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
« Ostatnia zmiana: Lutego 19, 2020, 09:19:01 am wysłana przez AlienMotoSerwis »

Offline Derkoś

  • BMW GS 900 Adv
  • Moderator Globalny
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 8176
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń Podgórz
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 19, 2020, 09:59:29 am »
Tylko jeżeli oleje spełniają te same wymogi stawiane przez producenta to co za różnica czy to jest lubro czy motul ? Tu już chyba działa marketing.

AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 19, 2020, 10:11:05 am »
Tylko jeżeli oleje spełniają te same wymogi stawiane przez producenta to co za różnica czy to jest lubro czy motul ? Tu już chyba działa marketing.
Dokładnie, normy są dla wszystkich równe. Chociaż producenci olei zmieniają w półsyntetykach ilości baz syntetycznych do mineralnych. Im więcej % bazy syntetycznej tym olej lepszy. Dochodzą też ilości różnych dodatkó ale tu naprawdę trzeba by dokładnie studiować karty charakterystyki. O ile są dostępne.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka


AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 19, 2020, 10:14:29 am »
Tu może jeszcze dodam
Motul 5100 10W40 spełnia API SM więc nie nadaje się do motocykli które potrzebują normy API SN
Jest też gorszy od olei z normą API SN

To tak apropo najpopularniejszego Motula.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka


Offline Tomas_XRV

  • KTM 950 SuperEnduro R
  • 300 km/h
  • ******
  • Wiadomości: 6596
  • Płeć: Mężczyzna
  • Tam, gdzie kończy się droga, zaczyna się przygoda
  • Skąd: Toruń
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 19, 2020, 10:23:48 am »
Temat olei to wiadomo temat rzeka. Alien, a co powiesz na BelRay 10W50 EXS jak wiadomo Wilmat tym handluje to pewnie znasz pełna charakterystykę tego oleju. Jest ok do wysilonych silników?

AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 19, 2020, 10:29:45 am »
Temat olei to wiadomo temat rzeka. Alien, a co powiesz na BelRay 10W50 EXS jak wiadomo Wilmat tym handluje to pewnie znasz pełna charakterystykę tego oleju. Jest ok do wysilonych silników?
Muszę popytać o pełną charakterystykę ale na pierwszy rzut oka motul 7100 jest lepszy, bo spełnia normę API SN
Bel Ray natomiast normę API SM czyli niższą.

A zaraz niby na stronie mają SN, wezmę zapytam o karty

Jest jeszcze taki test: Timken Test.
Jest bardzo skuteczny.


Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
« Ostatnia zmiana: Lutego 19, 2020, 11:17:11 am wysłana przez AlienMotoSerwis »

Offline Tomas_XRV

  • KTM 950 SuperEnduro R
  • 300 km/h
  • ******
  • Wiadomości: 6596
  • Płeć: Mężczyzna
  • Tam, gdzie kończy się droga, zaczyna się przygoda
  • Skąd: Toruń
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 20, 2020, 21:53:19 pm »
Tak jest SN.
Dużo dobrego słyszałem o EXS BelRaya podobno zawodników nie zawiódł.


Offline alien19999

  • Aprilia Pegaso 650, Suzuki DL650
  • 300 km/h
  • ******
  • Wiadomości: 2662
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Ryńsk
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 20, 2020, 22:10:29 pm »
Tak jest SN.
Dużo dobrego słyszałem o EXS BelRaya podobno zawodników nie zawiódł.



Pewnie używali TRUMPER czy jakoś tak, podobno Bel Ray wycofał się z oleju 10W50 EXS
A. Einstein ~ "Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi"

AlienMotoSerwis

  • Gość
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 25, 2021, 21:17:59 pm »
Trochę czasu minęło i doszły pewne informacje.

Tak naprawdę wielu producentów leci sobie w kulki odnośnie oleju. Chociażby motul

Olej 7100 wcale nie jest olejem syntetycznym.



Są dwa rynki na świecie, które podchodzą bardzo rygorystycznie do tego, co jest napisane na etykiecie oleju względem tego co jest w opakowaniu.

Są to rynki:
Niemiecki
Japoński

Więc jeżeli chcecie mieć pewność co do stosowanego oleju, należało by znaleźć opakowania np na rynku niemieckim.

Na zdjęciu opakowanie Motula 7100 z rynku niemieckiego. Co jest napisane "Synthese Technologie" A w polsce napisane jest 100% sythetic.
Co to za różnica? Ogromna, technologia syntetyczna to nie jest to samo, co olej syntetyczny.

Już tłumaczę:
Oleje technologia syntetyczna (olej hydrosyntetyczny) jest to wysokoprzetworzony olej mineralny, który ma zachowywać się jak olej syntetyczny ale nim nie jest.

Oleje full synthetic są to oleje w 100% wytworzone z gazu ziemnego na zasadzie syntezy węglowodorów. mają jednolitą budowę molekularną i wysoką stabilność w szerokim zakresie temperatur.

I właśnie ta jednolita budowa zmniejsza współczynniki tarcia, a co za tym idzie zmniejsza zużycie silnika.



Offline micko83

  • SUZUKI BANDIT 600 S / SUZUKI DL650 V-storm / YAMAHA FJR 1300
  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 710
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Chełmża
Odp: OLEJE MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 25, 2021, 22:35:47 pm »


Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka