Grudnia 25, 2024, 09:58:39 am

Autor Wątek: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer  (Przeczytany 18927 razy)

Offline zibi

  • BMW R NINE T URBAN G/S
  • Moderator Globalny
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 13071
  • Skąd: Toruń
Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« dnia: Września 04, 2015, 21:58:31 pm »
Całkiem niedawno w łapy C-moto.pl wpadł zupełnie niczyj i nieoswojony motocykl marki Yamaha MT-09 Tracer. Postanowiliśmy go przetestować i zdać relację z subiektywnego odczucia podróży tym motocyklem skupiając się na pewnych detalach związanych z codziennym użytkowaniem motocykla.



Pierwsze słowa które usłyszałem podjeżdżając na pewną ustawkę brzmiały:

Cytuj
...ile kosztuje? ze dwadzieścia tysięcy? czy przesadziłem?.....
Cytuj
...dobrze że chociaż czerwony.....


Nie zważając na te słowa pozwoliłem niektórym podtykać emteka, a sam przejechałem nim trochę km zwracając uwagę na odczucia podczas użytkowania. Pomijam kwestie wyglądu bo to rzecz gustu, oraz wskazania szczegółowych parametrów gdyż pełno takich informacji w sieci.
Poniżej przedstawiam subiektywne odczucia motocyklisty jeżdżącym na co dzień słabszym motocyklem z przebiegiem rocznym od 25 do 30 tyś km.


Spostrzeżenia:




Kierownica pozwala dość pewnie trzymać się motocykla, usytuowana dość wysoko pomaga przy przeciskaniu się w korku gdyż przechodzi ponad lusterkami samochodów osobowych. Generalnie motocykl jest dość wysoki. Przeciskając się miedzy samochodami nie byłem szerszy od suzuki DL 650 jadącego przede mną.
Lusterka osadzone dobrze, dają możliwość wyregulowania w taki sposób aby można obserwować co dzieje się za nami.
Zbiornik paliwa dający możliwość dobrego zaparcia się kolanami przy ostrym hamowaniu.




Zegary dość czytelne, z dużą ilością informacji lecz po obyciu się z motocyklem łatwo się wszystko identyfikuje w czasie rzeczywistym. Oczywiście na wyposażeniu komputer, który pokazuje nam parametry podróży. Coś co zwróciło moją uwagę to, że wśród wyświetlanych parametrów można poznać aktualną temperaturę silnika. Następną rzeczą, która zwróciła moją uwagę to pojawiający się napis See you next time! przy wyłączaniu zapłonu, to jest miłe :)
Kontrolki sygnalizacyjne umieszczone w dolnej części licznika, świecą ładnie i nie narzucają się zbytnio. Jednak w tym całym zamieszaniu jest wyjątek. A mianowicie kontrolki migaczy usytuowane powyżej licznika. Świecą jak u rasowego chińczyka, nie doświetlając rogów zabarwionego na zielono okienka lampki - zdecydowanie najgorzej zaplanowany i wykonany element motocykla.




Bardzo przydatną rzeczą w motocyklu w dzisiejszych czasach jest gniazdo ładowania, w MT w standardzie, duży plus dla yamahy za ten gadżet.




Światła led zastosowane w motocyklu świecą ładnie, a ponadto jadąc w na początku kolumny po zmierzchu na innym motocyklu patrząc w lusterko wiedziałem doskonale gdzie jedzie MT z uwagi na ładne białe światło.




Szyba zaskoczyła mnie niesamowicie pozytywnie. Zazwyczaj w turystykach ubieramy się w szyby i deflektory aby osłonić się skutecznie od wiatru, co często powoduje turbulencje wokół kasku. Tutaj fabryczna szyba widoczna na zdjęciu skutecznie osłania klatkę piersiową od wiatru, jednocześnie dość swobodnie kierując równio rozłożony strumień powietrza na kask. W moim schuberth czułem się wyśmienicie do prędkości 160 km/h, później nacisk powietrza wymuszał schowanie się za szybę, która świetnie spełniała się w roli osłony przy maksymalnych prędkościach.
Podróżując motocyklem rzadko przekraczam 130 km/h wobec czego posiadając emteka pozostawiłbym tę fabryczną szybę.




Handbary to drugi element, który zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Zwracając uwagę na kształt pomyślałem, że yamaha przekombinowała. Jednak nic z tych rzeczy. System wyprofilowania, dość dalekie odsunięcie samego handbara od kierownicy powodują, iż spełniają swoją funkcję w 100% bez zbyt nadmiernego obudowania kierownicy osłoną. Widać że konstruktorzy yamahy trochę nad tym elementem popracowali.






Siedzenie dość wygodne, kierowcy z regulacją wysokości. Tylna kanapa szeroka wobec czego pasażer prawdopodobnie będzie również wygodnie podróżował. Jednak po przesiadce na DL 650 miałem wrażenie jakbym przesiał się na sofę dwuosobową :)




Zawieszenie dość sprężyste ale nie za twarde, dobrze wybierało nierówności jednocześnie dając pewność prowadzenia w zakrętach. Motocykl posiada kontrole trakcji, która trzeba świadomie wyłączyć. Domyślnie jest zawsze włączona.
Hamulce adekwatne do osiągów motocykla. Zatrzymujemy się dość skutecznie nawet w awaryjnych sytuacjach. Jednak nigdy nie udało mi się doprowadzić do zadziałania ABS.




Przeniesienie napędu łańcuchem, którego usytuowanie wymusza dość precyzyjne nanoszenie smaru, gdyż nieprecyzyjne rozpylenie go będzie powodowało osadzanie go na tłumiku, którego rozgrzanie spowoduje dymienie i zapachy palonego smaru lub zabrudzenie tylnego koła.




Wydech brzmi dość głośno, charakterystycznie dla motocykla sportowego. Na obrotach biegu jałowego trzycylindrowy silnik brzmi dość ... specyficznie, natomiast podczas ostrych przyspieszeń słychać wręcz gwizd wydechu.




Na koniec pozostawiłem silnik. W mojej ocenie zdecydowanie najlepszy element motocykla, dający wiele frajdy z jazdy. 115 KM daje naprawdę wiele możliwości. Jednostka dość elastyczna, kręcąca się do 11 000 rpm. W zakresie obrotów do 5000 przyspiesza tak normalnie, natomiast powyżej tej wartości trzeba się trzymać już kierownicy. Zwyczajnie łeb urywa, pomimo faktu iż nie użyłem trybu sport, który jest dostępny. Dla mniej doświadczonych bikerów dostępny jest tryb easy. Domyślnie motocykl ustawiony jest w trybie standard co wskazane jest na zegarach.

Ta trzycylindrowa jednostka powoduje, że w mieście motocykl pozwala naprawdę na wiele, ale i poza miastem również, na niemieckiej autostradzie osiągnąłem bardzo szybko prędkość 200 km/h doprowadzając maksymalnie do 222 km/h.
Przy normalnej jeździe bez szaleństw motocykl wskazywał zużycie paliwa w okolicach 4,5-5 l/11 km jednak kiedy w grę weszły większe prędkości wskazania komputera były na poziomie 14-15 l/100 i kreski wskaźnika poziomu paliwa szybko zniknęły.
Podsumowując mogę wskazać, iż bardzo dobrze oceniam tę jednostkę napędową, która w moim przekonaniu zadowoli większość użytkowników, gdyż posiada szeroki wachlarz zastosowań w różnorodnych warunkach ruchu pojazdów.

Testując ten motocykl miałem dużo frajdy z jazdy. Chociaż jestem raczej stonowanym bikerem nie szukającym w motocyklu zbyt ekstremalnych emocji, MT-09 Tracer zachęcał mnie do poszalenia i nie ukrywam, że z przyjemnością się temu oddawałem.

Dziękuję za uwagę :)
« Ostatnia zmiana: Września 04, 2015, 22:02:52 pm wysłana przez zibi »

Offline konrad

  • Ténéré 700
  • Administrator
  • 220 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 1749
  • Płeć: Mężczyzna
    • c-moto.pl
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #1 dnia: Września 04, 2015, 22:30:47 pm »
Dzięki za opinie zibi. Trochę marzy mi się taka maszyna. Skoro tak objeżdżona osoba jak Ty, do tego Hondiarz ma całkiem pozytywną opinię o tym motocyklu, to chyba jest coś wart :) Znam co prawda jednego fana motocykli Suzuki, któremu nie przeszło przez gardło zbyt wiele pochlebstw :) ale co on tam wie  :P

Offline KSD

  • BMW F850GS
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 15884
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #2 dnia: Września 04, 2015, 22:42:48 pm »
Ładnie to zrecenzowałeś Zibi :oki:
Jako, że dzięki uprzejmości Zibi'ego również miałem okazję nieco dokładniej przyjrzeć się temu sprzętowi, postaram się na dniach także opisać swoje spostrzeżenia. Co prawda jako fan motocykli Suzuki mogę być uznany za mało obiektywnego recenzenta :P to pomimo wszystko... postaram się na chwilę zapomnieć o DL'ach i przedstawić to jak najbardziej uczciwie  ;)
Czysty motocykl jeździ szybciej!

Offline cezi

  • Suzuki Bandit 1250
  • 300 km/h
  • ******
  • Wiadomości: 6503
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedy czuję pęd powietrza...
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #3 dnia: Września 05, 2015, 09:10:45 am »
Mam Ale , a nawet dwie Ale  :hmm:
"Kierownica pozwala dość pewnie trzymać się motocykla"
Kierownica służy do trzymania motocykla  :yeah: Tak doświadczony biker jak Zibi powinien o tym wiedzieć   ^_^

"Całkiem niedawno w łapy C-moto.pl wpadł zupełnie niczyj i nieoswojony motocykl marki Yamaha MT-09 Tracer"
Czemu tylko wybrani mieli możliwość dosiąść owej Yamahy ???:pokey:
Trzeba myśleć o kolegach i koleżankach z forum i dać innym wyrobić sobie zdanie o danym modelu  :moto:

Offline piterct

  • MT 01
  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 609
  • Płeć: Mężczyzna
  • To już uzależnienie....
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #4 dnia: Września 05, 2015, 14:16:25 pm »
Mialem okazję dzisiaj pojeździć dzięki Moto Seven owym Motocyklem.
Powiem tak szału na mnie nie zrobił.
Plusy
Wygodny, stabilny,idealny do mojego wzrostu,swiatla led trakcja i Abs w standardzie.
Minusy
Nawet w trybie A z dołu nie ma takiego pierdniecia dop
Od okolo 4500tys. Obr.zaczyna sie przyjemność ja osobiście wolę kiedy moto z dołu wyrywa :thumbup:
Spalanie hmm mi po mieście spalil 9 l/100km w serwisie powiedziano mi ze wróciłem z najwyższą norma  :drool: no cóż.... Trzeba bylo sprawdzić.
Minus jeszcze ze trakcje trzeba wyłączyć na postoju lipa...
Po za tymi pierdolami moto ok. Ale spodziewalem sie czegos w stylu wow...a tu ni turystyk ani sport...
Wole jednak serie MT  w stylu Naked i za kilka dni bede testowal zwykłą MT 09 i napiszę czy jest również taka sama czy jednak robia ją inaczej. Pozdrawiam  :witch:

Offline Duch

  • KMZ K-650, Honda XL600V Transalp, Suzuki DL AL7 650XT V-Strom [R.I.P.], BMW F900GS Adv
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 12743
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #5 dnia: Września 05, 2015, 18:44:13 pm »
Wszystko fajnie ale ta moda na ciasno upchane, kompaktowe wydechy jest jakaś dziwna. Wiem że współczesne motocykle to nie mój Dniepr żeby wymagały obsługi technicznej na drodze, ale moim zdaniem takie umieszczenie wydechu zwyczajnie utrydnia życie motocyklisty. Jak wspomniał Zibi, trzeba uważać ze smarwaniem łańcucha, tym bardziej w trasie jak wydech będzie gorący. Poza tym wygląda to jak niedoróbka.
Yet you can't get a promotion, you won't retire, and despite your best efforts, you refuse to die.

Offline zibi

  • BMW R NINE T URBAN G/S
  • Moderator Globalny
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 13071
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #6 dnia: Września 05, 2015, 20:16:21 pm »
Mam Ale , a nawet dwie Ale  :hmm:
"Kierownica pozwala dość pewnie trzymać się motocykla"
Kierownica służy do trzymania motocykla  :yeah: Tak doświadczony biker jak Zibi powinien o tym wiedzieć   ^_^

"Całkiem niedawno w łapy C-moto.pl wpadł zupełnie niczyj i nieoswojony motocykl marki Yamaha MT-09 Tracer"
Czemu tylko wybrani mieli możliwość dosiąść owej Yamahy ???:pokey:
Trzeba myśleć o kolegach i koleżankach z forum i dać innym wyrobić sobie zdanie o danym modelu  :moto:

Cezi przy tych przyspieszeniach trzymałem się kierownicy i to dość mocno, a motocykl otrzymałem na własne osobiste zobowiązanie. Nikt Ci nie broni podejść do dealera i poprosić o jazdę próbną tak jak zrobiło to Piterct.

Offline piterct

  • MT 01
  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 609
  • Płeć: Mężczyzna
  • To już uzależnienie....
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #7 dnia: Września 05, 2015, 20:57:15 pm »
Mnie się sami zapytali :P :ricky:

Offline Vengosh10

  • BMW F650GS 2000 r., BMW F800GS HOBEL :-)
  • 220 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 1119
  • Płeć: Mężczyzna
    • kanał youtube
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #8 dnia: Września 05, 2015, 21:32:54 pm »


Wszystko fajnie ale ta moda na ciasno upchane, kompaktowe wydechy jest jakaś dziwna. Wiem że współczesne motocykle to nie mój Dniepr żeby wymagały obsługi technicznej na drodze, ale moim zdaniem takie umieszczenie wydechu zwyczajnie utrydnia życie motocyklisty.
Podejrzewam, że nie jest to podyktowane względami estetycznymi tylko wymogami UE w różnych względach dotyczących układów wydechowych. Mi się seria MT bardzo podoba, oczywiście są lepsze motocykle do takich zastosowań ale nie w tym przedziale cenowym. Naked mt09 wizualnie wymiata i trafia w mój gust w 100%. Dzięki Zibi za wyczerpującą recenzje bo byłem ciekawy jak jest z tą mocą w mt09 naprawdę. W prasie branżowej straszyli, że moc jest piekielna i na mokrym wręcz nie do opanowania ;).


Offline Biały

  • Kawasaki Z1000SX ZXT00W
  • 80 km/h
  • **
  • Wiadomości: 115
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Gent / Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #9 dnia: Września 07, 2015, 22:49:28 pm »
Fajny test, może w przyszłym roku wybiorę się do dilera ;) by mi użyczył maszyny na testy, bo trochę mnie zaciekawiła :)  :drool:

Offline KSD

  • BMW F850GS
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 15884
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #10 dnia: Września 12, 2015, 13:36:00 pm »
No to jeszcze obiecane parę słów ode mnie...

Jako, że Zibi otrzymał yamaszkę na dłuższe testy, nie omieszkałem skorzystać z okazji aby podjechać i ją samemu pomacać ;) Premierę tego modelu oglądałem w internecie na żywo, kiedy to odbył się również pierwszy oficjalny pokaz nowej R1. Generalnie wszyscy czekali na R1, a ja czekałem na Tracera i ... nie zawiodłem się. Motocykl zrobił na mnie wówczas piorunujące wrażenie, takie, że zacząłem poszukiwać jakichś ciekawych ofert kredytowych ;)



Sylwetka jest na ten moment ponadczasowa i jeszcze długie lata będzie zachowywać swoją "świeżość". Zdecydowanie trzeba przyznać, że pod tym względem projektanci Yamahy mają dryg, co widać choćby po sylwetce TDM'ki która do dziś ma bardzo nowoczesną linię. Tracer prezentuje się więc moim zdaniem wizualnie wyśmienicie, a ostre linie nadają mu "pazura" i oryginalności. Nie ukrywam też, że czerwony kolor oglądanego egzemplarza uzupełniał całość i stanowił podkreślenie drapieżności Yamahy.

Pierwsze co chciałem sprawdzić, to to jak się na ów sprzęcie siedzi i jaką mamy pozycję. Kanapa wygląda na bardzo wygodną, co jednak nie przekłada się na to samo w praktyce. Jest niestety dość twarda i wbrew pozorom dość wąska (czuć to bardzo w przedniej jej części). Może to takie wrażenie, gdyż usiadłem na nią bezpośrednio z DL'a którego siedzisko jest wyjątkowo wygodne. Na plus można jednak zaliczyć wyprofilowanie części dla pasażera, dzięki któremu nie będzie on zjeżdżał nam na plecy przy najmniejszych hamowaniach. Zaznaczę jeszcze, iż standardowe ustawienie jest dla osoby bardzo wysokiej (IMHO 185+), ja przy swoim wzroście 180 cm, nie mógłbym jeździć na takiej standardowej wersji i zdecydowanie musiałbym ją jakoś obniżyć. Czułem się tu jak na wysokim krześle przy barze, co niestety zbyt bezpieczne nie jest (każdy kto siedział dłużej przy barze, wie o co chodzi) ;)



Kolejna sprawa to lusterka i pokładowy komputer...
Lusterka są ale symboliczne, za to bardzo ładne. Ich kształt zdecydowanie wpisuje się w linię motocykla jednak mało co w nich widać. Oczywiście można założyć, że z tym silnikiem nie będziemy raczej patrzeć w tył, a jedynie przed siebie, jakkolwiek lusterka i tak czasem by się przydały. Myślę, że jakieś akcesoryjne opcje będą miały wzięcie. Niestety trudniej będzie wymienić zegary. Jak dla mnie to najgorsza rzecz jaką w Tracerze zobaczyłem. Duża, nieporęczna cegła z wyświetlaczem LCD z lat 80'tych to całkowite nieporozumienie! Yamaho, czemu w dobie nowoczesnych wyświetlaczy Retina, AMOLED i innych wynalazków zafundowałaś swoim klientom tak paskudny i tak bardzo nieczytelny budzik zapakowany w ramkę od starych obrazów? Jeśli dostaniemy słońca od tyłu, to nawet nie mamy co zerkać w stronę wyświetlacza, bo zobaczymy jedynie zarys pustaka. Całość zupełnie nie zgrywa się z motocyklem i wygląda jak dołożony na ostatnią chwilę klocek. Zal tym bardziej, że Tracer ma co na nim pokazać, co z tego skoro tego nie widać. IMHO ogromny błąd i najsłabszy punkt programu.



I na koniec oczka - ładne oczka. Smukła linia LED'ów daje świeży powiew nowoczesności, a zadziorne kształty przypominają o zadziornym silniku. Jeśli miałbym się przyczepić, to tylko do tego, że wolę jak palą się dwie lampy, tak jak w DL'ach, no ale nie czepiajmy się. Całość wygląda elegancko i zdecydowanie może się podobać.



Sport czy turystyk co byśmy woleli? Jeśli nie możemy się zdecydować, to Tracer będzie z pewnością dobrym wyborem. Motocykl zapewni nam sporo frajdy podczas "gier ulicznych" w mieście, jak i obudowany w kufry zawiezie nas na dalekie wycieczki. Z drugiej jednak strony nie jest tym czym jest poczciwa szlifierka oraz typowy turystyczny krążownik. Jakby jednak nie było łączy w sobie tyle wspólnych cech, iż na pewno znajdzie grono swoich zagorzałych zwolenników. Być może gdyby wymontowali z kierownicy cegłę i zastąpili ją bardziej subtelną opcją, też bym się nad tym motocyklem pochylił. Póki co wniosek kredytowy jednak wstrzymałem ;)
« Ostatnia zmiana: Września 12, 2015, 22:27:15 pm wysłana przez KSD »
Czysty motocykl jeździ szybciej!

mirek

  • Gość
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #11 dnia: Września 12, 2015, 20:16:36 pm »
Wczoraj taki pomykał w stronę Helu. Piękny... :oki:

mirek

  • Gość
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #12 dnia: Września 12, 2015, 21:22:39 pm »
Nie żebym się czepiał, ale się czepiasz.  :) Poza tym wygląd to nie wszystko. :P I skoro to MT to musi być zajebiste...  :wings:

Offline KSD

  • BMW F850GS
  • Administrator
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 15884
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: Test - opinia Yamaha MT-09 Tracer
« Odpowiedź #13 dnia: Września 12, 2015, 22:29:37 pm »
Sama w sobie wygląda jak pożyczona z kinkietu łazienkowego.

Haha  :RT Piękne porównanie :) Od teraz zawsze ta szyba będzie kojarzyć mi się z łazienkowym kinkietem  :fun:
Czysty motocykl jeździ szybciej!